RTVTK

Srijeda
26 Nov
  • Prijava
  • Registration
    *
    *
    *
    *
    *
  • Traži
Text size
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

FOTO: Autobuska linija Tuzla - Velika Kladuša najduža u BiH, prolazi kroz 17 bh. gradova

E-mail Ispis PDF

Navršilo se nedavno ravno 17 godina od uspostavljanja autobuske linije Tuzla - Velika Kladuša i obratno. Linija k'o linija, reći  ćete, šta tu ima interesantno. Ima itekako, jer je to najduža autobuska linija koja prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu. Njom krstare autobusi "Litvatransa" iz Banovića, a prolazi kroz 17 bh. gradova, odnosno 75 naseljenih mjesta.Dužina trase u jednom smjeru iznosi 430 kilometara, a gradovi (općine) kroz koje prolazi su:Tuzla, Živinice, Banovići, Zavidovići, Žepče, Zenica, Vitez, Travnik, Turbe, Donji Vakif, Jajce, Mrkonjić Grad, Ključ, Sanski Most, Bosanska Krupa, Cazin i Velika Kladuša. Daleko bi nas odvelo nabrajanje naseljenih mjesta u kojim autobusi "Litvatransa" primaju putnike.

Toga jutra na peronima Autobuske stanice u Tuzli u 11 sati dočekao nas je autobus "Litvatransa" i pohitali smo da zauzmemo što bolja mjesta,do prozora, kako bismo na dugom putovanju mogli posmatrati prelijepe predjele kroz koje ćemo prolaziti.

Upoznasmo i "dva vozača malo jača" Ramiza Rahmanovića i Halida Agića.
- Samo se udobno smjestite i uživajte - reče Ramiz i priupita da li ima ko bez karte.
Dugo,ali zanimljivo putavanje je  zepočelo:Živinice, Banovići, Zavidovići...
U Zenici prva pauza i za većinu putnika prva kafa. Krećemo dalje, put Viteza. Rijeka Bosna mutna od učestalih kiša, desno ostaje Željezara, simbol socijalističke izgradnje i prljavih tehnologija u sred grada. Prolazimo kroz Vitez koji se posljednih godina proslavio zahvaljujući Trgovačkom centru "Fis".
- Majstore napravi pauzu da začas pregledamo šta ima u "Fisu"- kaže Begajate Voloder, nastavnica koja je ušla u autobus na početnoj stani.
Na to se vozač Ramiz osmjehuje i kaže.
- Kada bi vi ušli u "Fis", ne bih vas iskupio za dva dana.
Ulazimo u Travnik - grad vezira i tu će biti kraća pauza koliko da se popije kafa i popuši cigareta.
Travnik je smješten u dolini rijeke Lašve između Vlašića na sjeveru i Vilenice na jugu. Travnička tvrđava je najimpresivnija utvrda u Bosni i Hercegovini svih vremena  i najbolje je očuvana od svih.
Turski period obnovio je slavu Travnika. Bio je glavni grad i vojni centar Otomanske imperije u Bosni i Hercegovini. Odavde su Turci upravljali i organizirali svoje prodore dalje na jugozapad. Preko 150 godina, vezir - sultanov namjesnik - ovdje je imao svoje sjedište privlačeći tako i konzule i trgovce. Putnici toga vremena bili su impresionirani gradom i zvali su ga evropski Istanbul.
Putniku iz autobusa "Litvatransa" preostaje da žali što ne može prekinuti putovanje pa obići Stari grad, Plavu vodu, Sahat kule , sunčani sat, Konak u kojem su stolovalo 77 vezira, desetak džamija od kojih je najpoznatija Sulejmanija, rodnu kuću Ive Andrića, turbeta kojih Travnik ima najviše u cijeloj Bosni i Hercegovini, medresu...
Krećemo dalje, prolazimo kroz Turebe, pa kroz Donji Vakuf...A onda pravac Jajce preko planine Komar. Ovo je rijetko naseljen planinski kraj i vidljivo je da su ovdje bila velika ratna razaranja. Ljudi se vraćaju nakon rata, pored zgarišta stare kuće napravljena nova.Povratnici su zasijali krompir, luk, grah i duge povrtlarske kulture, pa pljevu i okopavaju. Pored ceste velika stada ovaca,na stotine košnica pčela.Biće sira i meda.
U Jajcu smo.
Sa autobuske stanice nazire se zaštitni znak Jajca - veličanstveni - 20 metara visok vodopad (mjesto gdje se rijeka Pliva niz sedrenu stijenu obrušava u rijeku Vrbas).
Mali predah i šansa da se u obližnjem restoranu popije kafa i zapali cigareta.Sjedimo za stolom sa vozačima autobusa Ramizom i Halidom.
- Vidite, ova linija Tuzla - Velika Kladuša mahom prolazi kroz povratnička mjesta i naš autobus je povratnicima jedina veza s svijetom. Drugih linija nema. Prevoznicima se, vjerovatno, ne isplati "pokrivati" ove relacije - kazuje vozač Halid.
Na stolu turistički prospekt u kojem,između ostalog,piše:
"Niti jedan drugi bosanskohercegovački grad na tako malom prostoru ne sadrži toliko kulturnog blaga i arhitektonskih stilova. Jedan do drugog nalazi se Rimski hram iz 3. stoljeća posvećen bogu Mitras-u i vrlo vrijedan primjerak srednjovjekovne arhitekture stari zvonik crkve Sv. Luke. Ispod crkve se nalaze katakombe u kojima su sahranjivani plemići i visoki svećenički dužnosnici. Sve je ovo otvoreno za posjetioce. Okolica grada je je bogata obiljem vode, koja je vjerovatno i bila jedan od razloga da je ovo područje bilo veoma atraktivno i praktično za izgradnju naselja u ranom periodu. Rijeke Vrbas i Pliva su omiljena za ribolov i plivanje otkako je 1970. godine izgrađena hidro-električna brana koja je formirala jezero".
A mi bismo dodali i ovo:
"U toku drugog svjetskog rata u Jajcu je 1943.god. formirana nova, Titova Jugoslavija."
Idemo prema Mrkonjić Gradu pored Plivskih jezera.Svega par kilometara od Jajca, u prirodnom ambijentu, nalaze se Veliko i Malo Plivsko jezero. Nevjerovatno je koliko mnogo mogućnosti za rekreaciju pružaju ova jezera. Od ribolova, kajaka, kanua, pedalina, skokova i plivanja, pa sve do aktivnosti na obalama, poput odbojke, bicikla, šetnje i na kraju roštilja na poznatom izletištu kod vodenica.
Stižemo u Mrkonjić Grad takođe mjesto burne historijske prošlosti. Pomenimo samo jedan važan događaj. Za ovaj grad se veže Prvo zasjedanje ZAVNOBiH-a 25. novembra 1943. kada je Bosna i Hercegovina proglašena republikom Srba, Hrvata i Bošnjaka (tada Muslimana). Grad je poznat po kosama „varcarkama“ i mrkonjićkim koscima.
Tridesetak kilometara od Mrkonjića je grad Ključ.
Ovaj grad podsjeća na pad srednjovjekovne Bosanske države.Posljednji bosanski kralj Stjepan Tomašević bježeci ispred Osmanlijske ekspanzije u Bosni, potražio je utočiste u tvrdom gradu Ključu 1463 godine. Poslije bitke ispod starog grada kralj se na data obećanja predao Turcima. Oni ga odvode u Jajce gdje su ga i pogubili. S predajom posljednjeg bosanskog kralja u Ključu, pala je srednjevjekovna Bosanska država i završila njena historija u Ključu.
Već je kasno popodne, putujemo skoro 8 sati udobnim autobusom "Litvatransa". Prolazeći kroz ove neopisive prirodne ljepote kao da i ne osjećamo zamor. Na pomolu je Sanski Most, grad na 9 rijeka.
Sanski Most sa okolinom nalazi se u srednjem toku rijeke Sane, sa osloncem na planinu Grmeč na zapadu i planine Mulež i Behremaginicu na istoku. Područje općine Sanski Most ima rijeku Sanu i osam rječica; Sanicu, Dabar, Zdenu, Blihu, Majdansku Rijeku, Japru, Sasinku i Kozicu, te nekoliko kraćih ponornica. Na sanskom području ima nekoliko jakih kraških vrela koja su istovremeno i izvori rječica; Saničko vrelo, Dabarsko vrelo i vrelo Zdene. U selu Ilidža, podno planine Mulež, ima jači izvor radioaktivne sumporne vode sa značajnim ljekovitim svojstvima. Na svom području ima i nekoliko većih pećina među kojima su Hrustovačka i Dabarska.

Napomena: Ovdje se putovanje vašeg reportera završava. Autobus "Litvatransa" nastavlja, dalje, ispod planine Gremeč. Sljedeći veći grad je Bosanska Krupa. Slijedi potom Cazin i pravac zadnje odredište - Velika Kladuša.

Zabulježio:Đuro ŠKONDRIĆ

 Na slikama:
1.Vozači Ramiz Rahmanović i Halid Agić
2.Zenica
3.Travnik
4.Planina Komar
5.Vodopad Jajce
6.Plivska jezera
7.Mrkonjić Grad
8.Sanski Most

alt=""

alt=""
alt=""

alt=""

 





 
 

Zadnja izmjena ( Ponedeljak, 13 JUNI 2011 10:59 )   Čitanja:5682